Sap in een evenwichtig voedingspatroon

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is een gezond voedingspatroon voor jong en oud belangrijk om zowel ondervoeding als niet-overdraagbare aandoeningen te voorkomen. Een modern eetpatroon bestaat vandaag meer dan ooit uit producten die rijk zijn aan energie, vetten, suikers en zout/natrium. Heel wat mensen eten onvoldoende fruit, groenten en vezelrijke producten zoals volkorengranen. 

Opmerking: De informatie op deze pagina is bedoeld voor medische professionals en verwante doelgroepen. Overleg voor eventuele wijzigingen in uw voedingspatroon altijd vooraf met uw medische professional. 

Belang van fruit en groenten
Fruit en groenten zijn de belangrijkste ingrediënten van een gezond voedingspatroon voor volwassenen. In België wordt aanbevolen om dagelijks 250 tot 375 gram fruit te eten, dit komt overeen met het consumeren van 2 à 3 stukken fruit per dag. Deze richtlijn varieert al naargelang de leeftijd Veel mensen halen die aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niet, en dan is 100% vruchtensap een handige en lekkere manier om meer fruit binnen te krijgen. Er wordt weleens beweerd dat vruchtensap drinken niet gelijkwaardig is aan fruit en groenten eten, maar wie 100% vruchtensap drinkt, eet net meer fruit en groenten. (Ga naar de rubriek 'Feit of fabel' voor nog meer weetjes over vruchtensap.)  

Kinderen tussen 3 en 5 jaar moeten minstens 100 gram fruit per dag eten, 36,1% onder hen voldoet niet aan deze richtlijn. Wanneer we eveneens de fruitsappen en de olijven in rekening brengen daalt dit per- centage naar 11,1%. Kinderen tussen 6 en 9 jaar moeten minsten 250 gram fruit per dag eten, 93,6% onder hen haalt deze richtlijn niet. Wanneer ook de fruitsappen en de olijven worden meegerekend als fruit, daalt dit percentage tot 62,3%. Voor de jonge adolescenten van 10-13 jaar gelden 2 richtlijnen: de 10-11 jarigen moeten minstens 250 gram fruit per dag consumeren en de 12-13 jarigen moeten minstens 375 gram fruit per dag consumeren. Maar liefst 97,5% van de jonge adolescenten haalt deze richtlijn niet. Wanneer we ook de fruitsappen en olijven in rekening brengen daalt dit percentage naar 81,2%. De oudere adolescenten (14-17 jaar) moeten minstens 375 gram fruit per dag eten, 99,7% haalt deze richtlijn niet, maar wanneer we eveneens kijken naar de consumptie van de fruitsappen en olijven dan bedraagt dit percentage nog 93,9%.

Om ervoor te zorgen dat ook de allerkleinsten genoeg fruit en groenten eten, is het een goed idee om:
  • groenten te verwerken in elke maaltijd
  • vers fruit en rauwe groenten mee te geven als snack
  • seizoenfruit- en groenten op het menu te zetten
  • voldoende te variëren met fruit en groenten
  • dagelijks 100% vruchtensap te schenken bij één maaltijd.  

Kinderen zijn niet altijd even tuk op groenten. 100% vruchtensap is dan een ideale aanvulling op hun eetpatroon, en een handige manier om ervoor te zorgen dat ze toch voldoende fruit en groenten binnenkrijgen. Wetenschappelijke studies suggereren zelfs dat 100% vruchtensap kinderen kan helpen om te wennen aan de smaak van fruit en groenten, waardoor ze op lange termijn ook gezondere keuzes maken. (Ga naar de rubriek 'Tips voor ouders' en ontdek nog meer manieren om kinderen vertrouwd te maken met 100% vruchtensap.)  

100% vruchtensap integreren in een gezond eetpatroon 
100% vruchtensap is een handige en lekkere manier om meer fruit en groenten te eten. Het is bovendien bijzonder makkelijk in te passen in uw dagelijkse eetpatroon. 

Wij zetten alvast een paar tips op een rijtje: 

Zelfgemaakte sportdrank voor sporters 
Het specifieke suiker- en mineralenprofiel van 100% sinaasappelsap maakt deze vruchtendrank tot de ideale basis voor een zelfgemaakte isotone sportdrank.  (Meer informatie vindt u in het factsheet 'The Nutritional Profile of 100% Orange Juice'.)  

Voor vier porties:  
1. Leng 500 ml 100% sinaasappelsap aan met 500 ml water en voeg een snufje (1,5 g) zout toe. 
2. Schud goed en serveer koud.  

Ga naar de rubriek 'Tips voor sporters' voor meer informatie over de voordelen van 100% vruchtensap bij het trainen.  

Een ontbijt met lage glycemische index voor een langdurig verzadigd gevoel 

Diëtiste Tanja Callewaerts raadt aan om vruchtensap te combineren met andere voedingsmiddelen: "Gezond eten is meer dan voedzame producten kiezen. Om de natuurlijke werking van het lichaam te ondersteunen is het ook belangrijk om bepaalde voedingsmiddelen te combineren. Door 100% vruchtensap bijvoorbeeld te combineren met de eiwitten van yoghurt, de vetten van eieren en de vezels van volkorenbrood, bundelen al die voedingsstoffen letterlijk hun krachten. Natuurlijke suikers die worden gecombineerd met eiwitten, vetten en vezels verlagen de glycemische index (GI) van de maaltijd en vertragen de insulinerespons van het lichaam. Het resultaat is een langdurig verzadigd gevoel en minder trek in zoete tussendoortjes." 

Succesrecept voor een voedzame start van de dag: 
1. 1 sneetje volkorenbrood 
2. 1 gekookt eitje 
3. 1 potje magere natuuryoghurt (ongezoet) 
4. 1 glas 100% sinaasappelsap 

Een sappige salade om de ijzervoorraad aan te vullen
Een glas 100% sinaasappelsap is de ideale manier om echt alles uit een maaltijdsalade te halen. Een klein glas 100% sinaasappelsap bevat namelijk meer dan 50% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C. Vitamine C fungeert ook als een stevige 'stimulans' voor andere voedingsmiddelen: de absorptie van niet-heemijzer (uit plantaardige bronnen) ligt dan maar liefst twee tot drie keer hoger dan normaal. Kortom, een lekkere manier om meer voedingsstoffen op te nemen! 
Ga naar de rubriek 'Nutritioneel profiel' voor meer informatie over de vitaminen en voedingsstoffen in 100% vruchtensap.  

Referenties
[1] Ost C. Fruit. In: Bel S, Taforeau J (ed.)

Voedselconsumpiepeiling 2014-2015, Rapport 4.WIV-ISP, Brussel 2016