Sinaasappelsap in een laagcalorisch dieet stimuleert gewichtsverlies en verbetert obesitasgerelateerde biomerkers

Op basis van het suikergehalte suggereren critici weleens dat sinaasappelsap een dikmaker is.  We moeten echter vaststellen dat de studies vaak geen onderscheid maken tussen 100% fruitsap dat geen toegevoegde suikers bevat en fruitdranken die dus wel toegevoegde suikers kunnen bevatten.

Een gerandomiseerd onderzoek met controlegroep in Brazilië ging hier onlangs dieper op in en onderzocht 78 diëters met obesitas. De deelnemers kregen de opdracht om gedurende 12 weken een laagcalorisch dieet te volgen en al dan niet elke dag 500 ml 100% sinaasappelsap te drinken. (Merk op dat deze hoeveelheid hoger ligt dan de 150 tot 200 ml die in Europese landen wordt aanbevolen als een portie!) Hun voedselinname werd over de volledige periode zes keer geregistreerd en geanalyseerd.  

Uit de resultaten bleek dat het gewichts- en vetverlies onderling vergelijkbaar was bij de diëters. De insulinegevoeligheid (HOMA-IR), het lipidenprofiel en de ontstekingsremmende functies gingen er bij beide groepen aanzienlijk op vooruit door een succesvol gewichtsverlies. De merkerresultaten waren echter nog beter bij de groep die sinaasappelsap had gedronken tijdens het dieet. In de sinaasappelsapgroep daalde het insulinegehalte bijvoorbeeld met 18%, terwijl het CRP-gehalte daalde met 33% en het totale LDL-cholesterolgehalte zakte met 24%.  

Ook de opgenomen hoeveelheid voedingsstoffen nam aanzienlijk toe tijdens het dieet voor de sinaasappelsapgroep: de hoeveelheid vitamine C en folium steeg respectievelijk (met 163% en 62%) ten opzichte van de controlegroep. De consumptie van sinaasappelsap verbeterde de opname van folium tot ongeveer 95% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. 

De consumptie van vitamine C steeg met liefst 500% en lag daarmee aanzienlijk hoger dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid, maar nog altijd onder de bovengrens (de maximale hoeveelheid die als veilig wordt beschouwd).  

De onderzoekers concludeerden dat het drinken van sinaasappelsap in het kader van een laagcalorisch dieet het gewichtsverlies niet afremt, maar de insulinegevoeligheid, het lipidenprofiel en de ontstekingsremmende functies juist aanzienlijk verbetert in vergelijking met een dieet waarbij geen sinaasappelsap wordt gedronken. De consumptie van 100% sinaasappelsap zou dus meer gezondheidsvoordelen kunnen bieden voor diëters die hun gewicht onder controle proberen te houden.

Referenties
[1] Ribeiro C et al. (2017)

Ribeiro C et al. (2017) Orange juice allied to a reduced-calorie diet results in weight loss and ameliorates obesity-related biomarkers: A randomized controlled trial. Nutrition 38: 13–19