Dr. David Benton: "Psychologie legt uit waarom we geen groenten & fruit eten".

Op 1 oktober 2019 stelde de Belgische Hoge Gezondheidsraad (HGR) een advies voor over de prioriteiten met betrekking tot voedselkeuzes die effectief kunnen bijdragen tot het behoud en de promotie van een goede gezondheid. Deze aanbevelingen zijn onderbouwd door recente wetenschappelijke gegevens.

We weten allemaal dat groenten en fruit onze gezondheid op een krachtige manier kunnen verbeteren. Ondanks onderzoek (Voedselconsumpteipeiling 2014) waaruit blijkt dat 47,6% van de bevolking (3-64 jaar) nog steeds niet elke dag vers fruit eet. 

Heeft psycholigie hier iets mee te maken?

Dr. David Benton: "Psychologie legt uit waarom we geen groenten & fruit eten". 

Op 1 oktober stelde de Belgische Hoge Gezondheidsraad (HGR) een advies voor over de prioriteiten met betrekking tot voedselkeuzes die effectief kunnen bijdragen tot het behoud en de promotie van een goede gezondheid. Deze aanbevelingen zijn onderbouwd door recente wetenschappelijke gegevens. 

Eerst werden de belangrijkste oorzaken van ziekten en overlijdens in België in kaart gebracht en nadien werden de voedingsgerelateerde risicofactoren bepaald. Door na te gaan welke voedingsmiddelen en -stoffen in belangrijke mate bijdragen tot die gezondheidsproblemen en een verband te leggen met de consumptie- en voedingspatronen in België, kon de HGR eenvoudige en makkelijk toe te passen voedingsadviezen formuleren en ze in volgorde van belangrijkheid rangschikken. 

Op de 2de plaats staat het advies om meer fruit te eten: Eet elke dag 250 g of twee stukken fruit. Om te veel toegevoegde suikers en/of vetten te vermijden, geniet vers fruit zonder toevoeging van suiker of vet de voorkeur. We weten allemaal dat groenten en fruit onze gezondheid op een krachtige manier kunnen verbeteren. Ondanks onderzoek (Voedselconsumpteipeiling 2014) waaruit blijkt dat 47,6% van de bevolking (3-64 jaar) nog steeds niet elke dag vers fruit eet.  

Nieuw onderzoek 

Nieuw onderzoek gepubliceerd in Nutrition Reviews heeft een aantal factoren geïdentificeerd die bijdragen aan het nationale tekort in de consumptie van groenten en fruit en suggereert dat onze psychologie de schuld kan zijn. Dr. David Benton, hoogleraar psychologie, Swansea University en hoofdauteur van het tijdschrift, gaf commentaar: "Met gezondheidsbevordering is het geven van basisinformatie gemakkelijk; het moeilijke deel is het veranderen van gedrag. De boodschap om meer groenten en fruit te eten is bekend, maar er zijn maar weinig volwassenen die dat doel bereiken omdat informatie geven niet genoeg is. We moeten er psychologisch klaar voor zijn. Centraal bij het veranderen van gedrag staat de zelfredzaamheid, het geloof dat we hebben in onze capaciteiten en competenties. 

Dr. Benton noemt de psychosociale factoren die van invloed zijn op het eten van fruit en groenten als zelfeffectiviteit, sociale steun en kennis over het belang van het eten ervan voor het bekomen van een goede gezondheid. Hij legt uit dat intrinsieke motivatie (of "vrij gekozen gedrag") eerder tot positief gezondheidsgedrag leidt dan tot extrinsieke motivatie (of "iets dat voor sociale goedkeuring wordt gedaan"). Intrinsieke motivatie ontstaat wanneer er sprake is van competentie, autonomie en steun van anderen. Hij voegt hieraan toe: "Wanneer we de lage succespercentages van groente- en fruitconsumptie onderzoeken, vinden we dat veel mensen barrières zoals ongemak, voorbereidingstijd en betaalbaarheid identificeren. 

Dit onderzoek suggereert echter dat onze zelfredzaamheid (onze overtuiging dat we een doel kunnen bereiken) een bepalende factor is in de consumptie van groenten en fruit. Benton voegde hieraan toe: "Door ons denkproces te veranderen en ons te richten op praktische oplossingen, kunnen we barrières overwinnen. Vruchtensap, in plaats van intact fruit, zal eerder gevoelens van zelfredzaamheid opwekken en zal daarom eerder geassocieerd worden met veranderingen in de voeding op lange termijn. Vruchtensap is niet bedoeld om fruit te vervangen, maar het kan potentieel het succes van het bereiken van de aanbevelingen voor groenten en fruit verbeteren". 

Dit wordt ondersteund door een studie die is gepubliceerd in het Journal of Behavioural Medicine, waarin het effect van een zelfeffectiviteitsinterventie bij het vaststellen van gedragsverandering in verband met toenemende consumptie van groenten en fruit is onderzocht. In dit onderzoek werden de deelnemers opgesplitst in twee groepen - beide groepen kregen basisvoeding en gezondheidsvoorlichting, inclusief de voordelen van meer groente- en fruitconsumptie. Maar bovenop deze basisopleiding kreeg één groep ook een programma gericht op zelfredzaamheid. Zo hebben ze bijvoorbeeld zelf beslist wanneer, waar en hoe ze van plan waren om fruit en groenten te consumeren. Uit het onderzoek bleek dat de groep die een training in zelfeffectiviteit kreeg, een hogere intentie had om meer groenten en fruit te consumeren en in feite grotere hoeveelheden groenten en fruit consumeerde dan de groep die eenvoudigweg de basisinformatie had gekregen. 

Tips voor het verhogen van de zelfredzaamheid: 

Benton biedt enige begeleiding om de zelfredzaamheid te verhogen en te verbeteren om zo een gezonde levensstijl te bereiken.

 - Kies voedingsmiddelen die minder barrières opwerpen om te consumeren. Vruchtensap in plaats van een stuk fruit wordt geassocieerd met een gevoel van effectiviteit en competentie, met de mogelijkheid dat dit intrinsieke motivatie zal genereren. Weinig mensen zullen zich niet in staat voelen om een doos of fles te openen. 

- Denk na wanneer, waar en hoe je je aanbevolen groenten en fruit per dag eet. Plan om groenten en fruit in huis te hebben en een voorraad sap te hebben om ze bij te vullen. 

 - Zoek naar maaltijden waar u van zult genieten: Kies een roerbakgerecht met groenten met een saus die je lekker vindt. Het kan pikant gember, tomaat of citrus zijn, maar het belangrijkste is dat het een aangename smaak geeft. - Voeg een portie van 150 ml 100% vruchtensap toe aan je dagelijkse routine. Het ontbijt is een geweldige kans en begint de dag met een positieve start van de dag. 

- Controleer uw fruit en groenten consumptie kwantitatief. Als u 10.000 stappen per dag probeert, waarom dan ook niet om 250gr fruit te consumeren? Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. k.